söndag 11 september 2011

Livet utan internet

Precis när jag tänkte att jag skulle börja komma igång igen insåg jag att det blir svårt, jag har nämligen levt i några veckor utan internet.
Då jag är nyinflyttad i ett nytt hus så tog det några veckor för mig att få internet. Det är helt galet hur beroende jag (och säkert många andra) är av internet idag. Utan att överdriva kändes det som ett handikapp att inte ha tillgång till internet. Inte bara mitt ytliga dagsnöje att logga in på facebook, andra communities och läsa bloggar försvann. Jag kunde inte läsa min mail, inte kolla upp fakta inför projektarbete och fick låta vänner ringa och förklara hur jag skulle åka hem till dom, då jag inte ens kunde kolla västtrafiks reseplanerare.

Egentligen är det skrämmande att jag tycker det var så jobbigt. När jag loggar in på Facebook har jag ju inte missat något viktigt egentligen. Jag hade ju fortfarande en mobiltelefon så det sociala livet behöver inte bli lidande. Men när man lever livet som internetlös (även om det är en väldigt liten period) börjar man märka hur samhället räknar med att alla har internet.

Jag kunde inte ta del av skolans information när jag var hemma. Lyckligtvis var det här innan den perioden då inlämningar och annat viktigt ska mailas till lärarna. När min pappa hade problem med att ansluta vårat nätverk stod det i instruktionerna att man alltid kunde kolla telias hemsida om man behövde hjälp. Skitbra! Om vi bara kunde få nätverket att fungera först...

Jag har överlevt och det utan större problem egentligen, men jag undrar vad som hade hänt om jag hade varit utan internet i en termin. Visst var det bra på det sättet att jag gick till biblioteket och lånade böcker med info och jag har numera alltid en busstidtabell i väskan. Men frågan är hur länge man skulle orkat egentligen? Jag tror att skolarbetet hade blivit lidande, för allt går så mycket fortare med internet. Internet är fantastiskt och jag har mycket att tacka det för, men det har även gjort mig så fruktansvärt lat. Tänk efter, hur hade era liv sett ut utan internet? Är tanken skrämmande? Jag vet helt ärligt att det hade sett helt annorlunda ut för mig, på både gott och ont.

Hade inte haft mitt fina nördliv utan internet och därav missat vänner över hela Sverige.

Åh andra sidan hade jag kanske varit bättre på att prioritera skolan utan facebook och andra distraherande moment.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar