fredag 11 februari 2011

Jag blir så arg

Idag på miljökunskapen såg vi på en dokumentär om hur mycket det slängs i livsmedelsindustrin. Jag mår illa, känner mig ledsen, uppgiven, känner skam och jag är så fruktansvärt arg!

I klippet får man se hur en fransklivsmedelskedja (som inte vill uppge sitt namn) räknar ut att de i snitt slänger 45 kg mat per dag. 45 kg, det är enormt mycket, de slänger yoghurt som går ut om sex dagar! Bäst före datum ger inga indikationer på hur hälsofarlig en produkt är (undantag kött, fisk och ägg) alltså slängs tonvis av bra mat bort varje år. Mat som hade räckt till alla jordens svältande människor men istället hamnar dom i våra soptunnor. Det som är så absurt är att ingen får ta av den bortslängda maten, för det räknas som stöld. För man kan ju inte ta maten som skulle slängas! Jag blir så äcklad över hur orättvis världen är.

Jag blir förfärad över all mat som slängs för att den inte "ser tillräckligt bra ut". EU införde ett förbjud på raka gurkor, vilket resulterade i att alla böjda gurkor bara slängdes bort, när man sedan tog bort förbjudet är det ingen livsmedelsaffär som vill sälja annat än raka gurkor. 40-50% av all potatis som odlas slängs bort redan vid skördning för att den inte har det rätta utseendet.

I alla bagerier bakas ungefär 20% för mycket varje dag. Det beror på att hyllorna alltid måste vara fulla för att inte få missnöjda kunder. Inget får riskera att ta slut men allt måste vara dagsfärskt. Man behöver inte vara ett mattegeni för att inse att det inte går ut jämt. Vad är det för attityd vi har egentligen? Varför måste allt vara fullt. Har konstaterat att jag aldrig mer ska bli irriterad när jag får vänta på en hamburgare nästa gång. Tvärtom jag borde vara glad över att dom inte hinner lagra upp massa som de sedan slänger.

Jag tror att många inte är medvetna om detta ständiga resursslöseri. Jag skulle vilja se en lag som kräver att alla livsmedelsbutiker ska föra statistik av sitt avfall så att vi konsumenter får en möjlighet att jämföra kedjor. Allt vi köper regristreras i affärerna, så varför ser man inte till att beställa mindre av de varor som ingen köper i efterhand? Det måste ju vara en stor ekonomisk fördel att inte behöva slänga varor.

Usch och blä för världen och heja containerdykarna! Jag kanske inte är där än men något måste hända. Att vi tar resurser från dem som verkligen behöver dem för att de sedan ska hamna på en soptipp någonstans får mig faktiskt att må fysiskt dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar