söndag 6 mars 2011

I got a perfect body but sometimes I forget

Jag läser en del bloggar, bland annat storbloggare. Jag gör det inte för att det är kvalitativ läsning i de flesta fallen, ibland gör jag de för att bloggaren har en fin stil eller är rolig/smart men ibland helt enkelt för att jag blir så fruktansvärt provocerad.

Det är deras provokation som just gör dem till storbloggare och den trenden som verkar vara inne nu (egentligen ligger det alltid och gnager) är det med att kunna kontrollera sitt utseende. Dels med olika bantningsmetoder men även genom plastikkirurgi. Bröstförstoring verkar vara något som många anser som helt naturligt och som en självklarhet att göra om man inte är storbystad av naturen.

Först av allt, jag har aldrig förstått grejen med all den laddningen det finns runt bröst. Det är bara två fettklumpar (alternativt silikonklumpar) var ifrån kommer all fascination? Kanske är jag cynisk för att mina egna bröst inte är större än genomsnittet, ni därute som värderar bröst så högt, vad är det jag missar som småbystad kvinna?

Det kan vara så att jag har fel men de två funktioner brösten har är att amma barn och vara en erogenzon. Jag är inte påläst om ammning men jag tror inte förmågan blir sämre för att grundstorleken på brösten var små, jag tror inte tjejer med mindre bröst njuter mindre vid sexuellt umgänge heller. Jag vet inte hur plastikkirurgin verkar men det ger definitivt inte förbättrade förutsättningar för ammning eller njutning, det är mer troligt att de blir sämre.

Den andra hysterin runt bantning är något jag har lättare att relatera till. Jag blev ledsen på riktigt den dagen då jag insåg att jag passar bättre i storleken s än xs bättre med 36 än 34. Jag har även hållit på med judo för många år sedan, där tävlade man i viktklasser och då fick jag höra som tolvåring att det är viktigt vad man väger. Att vi borde väga oss hemma och kolla om vi kanske borde gå upp eller ner något eller några kilo för att hamna i en bra viktklass. Det enda det ledde till var att jag mådde dåligt över min vikt och gärna hade gått ner några kilon.

Vad gör en smal kropp till en bättre kropp? Den enda anledningen jag kommer på är att den skulle vara "snyggare". Det snyggaste jag vet är människor med självkänsla som älskar sin kropp oavsett storlek, såna som utlyser självsäkerhet och vågar ta plats.

Man brukar säga att ingens kropp är perfekt men jag skulle tvärtemot vilja säga att det är väldigt många som har en perfekt kropp. För en perfekt kropp borde vara en hälsosam kropp som fungerar på ett så bra sätt som möjligt. Min kropp är inte sämre än någon annans bara för att den inte är lika smal, inte har lika stora bröst eller är lika lång som någon annans. Tyvärr är det inte alltid lika lätt att säga det till sig själv i praktiken, visst har jag dagar då jag nojar över fett på magen, för små bröst eller för gula tänder. Men jag försöker alltid påminna mig själv om att min kropp inte bara duger som den är, den är perfekt så som den är.



I got a perfect body but sometimes I forget, I got a perfect body cause my eyelashes catch my sweat

Min kropp duger alldeles utmärkt till att bada, hoppa och klättra i träd med. Varför begära något mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar