onsdag 25 maj 2011

Att ge blod

Försökte skriva in mig som blodgivare idag, men fick inte. Detta var på grund av att mitt HB värde låg på 124 och måste vara minst 125 för att man ska få lämna. Det känns lite surt faktiskt, dels för att jag inte trodde att jag skulle ha för låga värden. Känner mig ju liksom inte undernärd på något sätt.

Dessutom har det alltid känts som en självklarhet för mig att bli blodgivare. Båda mina föräldrar har varit blodgivare och alla som inte har medicinska skäl att avstå borde gå och lämna blod. För en dag kanske man hamnar i den situationen själv och då vill man att någon annan ska ha gjort en god gärning. Jag tänker gå tillbaka efter sommaren och se om mitt HB har ändrats, vill faktiskt bidra och de flesta klarar av att lämna 450 ml blod några gånger om året.


Som sagt om du är mellan 18-60 år och väger över 50 kg så tycker jag du borde droppa in på droppen och se om du kan göra en god gärning (dessutom får man fika) ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar