tisdag 31 maj 2011

Status på läraryrket

Flera vet om att jag har planer på att bli lärare. Jag tror att jag skulle kunna bli en riktigt bra sådan även om jag inte bestämt mig vilken ålder och inom vilket ämne jag vill inrikta mig på än. Jag har alltid känt att jag vill att det jag sysslar med ska vara viktigt, och att vara lärare är väldigt viktigt.

Alla har vi egna erfarenheter av lärare, både positiva och negativa. Därför vet vi vilken enorm skillnad en lärare kan göra för ett ämne. Jag tror inte det finns några tråkiga ämnen egentligen, det finns bara olika nivåer på lärare. Trots att vi alla vet att läraren man tilldelas kan göra en enorm skillnad ses det inte som ett yrke värt att prioritera.

Vår mäklare frågade mig vilket gymnasie jag gick på. När jag svarade donner fick jag responsen "Åh då är du duktig!" jag kände mig lite obekväm med situationen men mumlade något om att jag gör mitt bästa. Sedan frågade hon vilken linje jag gick. När jag svarade natur utbrast hon direkt "Åh då måste du vara jätteduktig!"  Jag har tidigare bloggat om min syn på betyg, och att omgivningen sätter upp såna förväntningar utan att känna mig gör det ju inte lättare. Men det är inte den poängen jag vill göra. Efter en stund frågade hon vad jag ville bli sen. Svaret löd, jag funderar på att bli lärare. Jag blev ganska förvånad när hon utbrast, "Men nej! Inte du som är så duktig!" Det är så många saker där som bara är fel.

  • För det första, hon vet absolut ingenting om mig bortsett från ålder skola och program jag läser. Att gå på ett visst gymnasie behöver inte medföra någonting. Det är inte konstigt att det är betygshets som härjar när till och med främlingar förväntar sig stordåd från Donnerelever. Ja antagningspoängen var hög, men det är inget som säger att man håller samma nivå. Hör och häpna, gymnasiet är faktiskt svårare än grundskolan.
  • För det andra, vad innerbär duktig egentligen? Är det att man har höga betyg? Är det att man orkar gå natur? Är det social kompetens eller är det att man gör sina läxor?
  • Dessutom, att jag är "duktig" borde ju vara en större anledning till att bli lärare. Det behövs mer fantastiska lärare. Det ska vara roligt att lära, det ska vara givande att lära. Man behöver någon som gör att lärandet känns lustfyllt. Kunskap är viktigt, och det är viktigt att alla har bra lärare som kan förmedla den på ett bra sätt.
Tyvärr är det ett problem att läraryrket har en "låg status". Det haglar fördomar om att lärare är personer som inte lyckades själv i skolan och hade ganska kassa betyg. Jag tycker det är viktigt att man höjer statusen på läraryrket. Det borde vara ett eftertraktat jobb och inte något som man tar för att man inte riktigt kan bli något annat. Jag hade själv en liten diskussion om det här med en lärare. Hon sa att någon hade sagt till henne vid ett tillfälle då de diskuterade högpresterande elever att "Det måste kännas konstigt för lärarna, de kan ju inte relatera. De har ju inte haft så bra betyg själva." Jag blir arg när jag hör att det finns såna människor.

Bra lärare borde uppmärksammas. De gör en viktig insats varje dag och får inte mycket uppskattning för det. Att vissa höjer på ögonbrynen när jag säger att jag vill bli lärare har mycket med förväntningar att göra. När jag har bra betyg borde jag ju söka mig till någon utbildning som ger ett högavlönat jobb senare. Andras fördomar är något jag försöker strunta i. Jag hoppas bara djupt och innerligt att ingen annan ändrar sina tankar på att bli lärare för att någon säger att man är för duktig.


Jag trivs med att inspirera och peppa andra. Jag gillar barn, och många av dem gillar mig vilket är en bra kombination. Jag anser att ingen är för duktig för att bli lärare. Tvärtom.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! Håller med varenda ord du skriver och tror att du skulle kunna bli en fantastisk lärare! Det finns tyvärr problem i yrket både utifrån och inifrån, men om man kan stå upp för sig själv och sina elever kan man göra stor skillnad! På många olika sätt arbetar de med status på läraryrket nu, även om det kommer dröja innan den är där jag skulle vilja ha den. Är du intresserad av att bli lärare borde du absolut pröva på, antingen genom att gå några terminer eller försöka få vikarieplats (gäller i synnerhet om du är intresserad av de yngre åldrarna). Ingen tid är bortkastad även om man skulle få för sig att byta spår, så länge man låter sig utvecklas av den tid man lägger ned. ;)

    SvaraRadera