fredag 28 januari 2011

Jag vill svara med ett argt brev

Fick hem Ett viktigt brev om framtiden idag. Det är ju helt absurt. Jag är tydligen skyldig att lämna uppgifter om mig själv till rekrytreringsverket (tidigare pliktverket) för att dom ska avgöra om jag ska mönstra om värnplikten införs igen.

Till att börja med, om man tar bort värnplikten får man väl stå fast vid det? Det här var inget brev som sa, "Hej vi är glada om du vill mönstra". Nej du är SKYLDIG att svara på massa frågor som vi ska lagra ifall det plötsligt bryter ut ett krig här. Jag har 14 dagar på mig. Tänk om jag hade varit bortrest eller något? Jag förstår verkligen inte meningen med det här. När jag har svarat är det inte tack för att du ville medverka, det är då gör du det du är SKYLDIG till. Jag tycker helt ärligt att jag inte bör vara skyldig dom någonting alls. Jag citerar det viktiga brevet om framtiden "Vi samlar bara in uppgifterna om dig för att kunna bedöma om du ska mönstra när regeringen inför plikten igen." Lägg märke till NÄR regeringen inför plikten inte om. Den här idiotiska myndigheten verkar helt inställd på att de gör ett jätteviktigt jobb som definitivt kommer att behövas.

Kan man inte ta bättre hand om myndigheterna? Pliktverket har blivit rekryteringsmyndigheten som uppenbarligen måste hitta någon arbetsuppgift. Men jättebra idé att skicka ut det här brevet till alla svenska 18åringar. "De är bara de medarbetare vid Rekryteringsmyndigheten som behöver uppgifterna för att lösa sina arbetsuppgifter." MEN Rekryteringsmyndigheten är en statlig myndighet och därför kan en del av uppgifterna lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Om jag vill veta vad de lämnar ut om mig enligt den får jag göra det en gång om året om jag skriver ett brev. Har dom några andra arbetsuppgifter än att skriva brev? Finns det inte miljoner bättre saker än BREV att lägga skattepengar på?

Allt känns bara fel, krig är fel. Jag vill inte kallas till något hur osannolikt det än är och oavsett hur min fysiska och psykiska hälsa ser ut.

18årig tjej som inte tycker om ert "viktiga" brev

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar